Kom langs: Ma t/m Vr van 8:00 - 16:30
Bel ons: 0570 - 679 679
09 OCT

Column: Gemeente Deventer zet burgers en bedrijven centraal

  • 355

Het thema van DigiWerkt in dit kwartaal is ‘de klant centraal’. De samenleving digitaliseert in hoog tempo en verwacht dat de overheid daarin meegaat. Gemeente Deventer wil haar dienstverlening continu verbeteren en ziet in die digitale wereld een grote kans. Daarbij zetten wij de burger of het bedrijf centraal.

Neem dit voorbeeld: Sinds kort ontvangen inwoners met een uitkering de specificatie van hun uitkering in zijn of haar Persoonlijke Internet Pagina (PIP), de persoonlijke berichtenbox van gemeente Deventer. Zo weet men precies het bedrag en de datum waarop het op de  bankrekening staat. Dat kan handig zijn aan het eind van de maand. In de PIP ontvangen zij ook de jaaropgave. Dat is gemakkelijk als je bijvoorbeeld huurtoeslag wilt aanvragen.

Deventer.nl

De PIP groeit uit tot berichtenbox voor alle zaken die burgers en bedrijven met gemeente Deventer kunnen doen. Neem bijvoorbeeld de aanvraag van een tegemoetkoming in de kinderopvang of het indienen van een bezwaar. De documenten die nodig zijn, kun je eenvoudig uploaden in de PIP. Via die PIP kun je de voortgang van de aanvraag volgen. En als je de gemeente belt met een vraag, dan hebben aanvrager en de  medewerker van de gemeente dezelfde documenten voor zich.

Digitaal loket

Inmiddels worden alle producten en diensten van de gemeente Deventer in het digitaal loket aangeboden, en meer dan 100 zijn er digitaal aan te vragen. Die ontwikkeling ondersteunen we met een ‘zaaksysteem’. Daarin houden we goed de stappen bij die een aanvraag doorloopt. En alle documenten die bij de aanvraag horen, slaan we erin op. Het zaaksysteem is dus ons archief.

Digiwerkt, de frisse wind

Zaken die niet meer nodig zijn voor de bedrijfsvoering, maar waarvoor wel een bewaarplicht geldt, worden door DigiWerkt opgeschoond en bewaard. Ons archief is het geheugen van Deventer en DigiWerkt is de frisse wind die erdoorheen blaast. Door goed geschoolde archiefmedewerkers te koppelen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die het eenvoudiger werk doen, ontstaat een prachtige combinatie. Na verloop van tijd kan dan een opgeschoond digitaal dossier naar het e-depot van HCO.

Win-win-situatie

Gemeente Deventer, DigiWerkt, Sallcon en het Historisch Centrum Overijssel (HCO) verschaffen zo samen werk en een opleiding en voldoen aan een wettelijke plicht tot digitaal werken. Een win-win-situatie voor alle partijen. Wel kijken er dan minder mensen in hun PIP naar de uitkeringsspecificatie, maar dat vind ik alleen maar mooi. Zo is de cirkel rond!

Jan Jaap Kolkman
Wethouder meedoen en werk en inkomen

Leave a Comment

© 2018 DigiWerkt.nl KonnecteD